Vabroušek: Po rolování je snažší protahování a druhý den lehčí nohy

15.08.2018

Další sportovcem, který se u nás v TP ZONE na Andělu zastavil, byl Petr Vabroušek. Profesionální triatlet a skvělý vytrvalec, ikona českého ironmanu. V rámci setkání si vyzkoušel některé TriggerPoint techniky a domů si odnesl sadu pomůcek (GRID, MBX, MobiPoint). Po nějaké době jeho praxe jsme mu položili pár otázek o jeho zkušenostech.

Při tvojí návštěvě sis vyzkoušel a odnesl TriggerPoint pomůcky. Zkus popsat první dojmy?
"Několik prvních pokusů bylo trochu bolestivých a chvilku trvalo, než jsem si zvykl a svaly to akceptovaly. Dnes se na 'válení' těším a dělám to před každým protahováním."



Jak jsi je zařadil do svého programu?
"Staly se z nich nedílní každodenní společníci. Tradiční večerní válení provádím se synem, který vrcholově běhá a i s dcerou, která vrcholově rozumí všemu od sportu…:-)"


Jsou pro tebe TP principy jednoduché pro samotné používání?
"Ano. Zpočátku jsem vycházel z několika videí, ale brzy jsem si našel vlastní rutinu, kterou obměňuji podle aktuálních potřeb. Téměř každý víkend mám nějaký delší závod (triatlon nebo ultra) a tak je pořád co napravovat."


Začal jste si díky válení, rolování atd. více uvědomovat své tělo? Jeden z důležitých aspektů myofasciálního uvolnění je totiž zlepšení jeho vnímání.
"Díky rolování občas objevím problémová místa, o kterých bych pasivně vůbec neměl tušení. Takže to určitě zvyšuje vnímání vlastního těla. Podobně jako dobrá masáž od zkušeného maséra."



Vnímáš na sobě nějaká pozitiva z využívání? Můžeš je popsat?
Hned po rolování je snažší protahování a druhý den jsou citelně lehčí nohy. V průběhu dne mezi tréninky to bohužel moc nestíhám, ale pozitivní vliv večerního válení na ranní svalovou únavu je velmi znát."


Pomohla ti nějaká pomůcka TP třeba i v případné rehabilitaci?
"Zatím mám štěstí, že se mi vážná zranění vyhýbají, ale lokální přetížení po náročných závodech bývají poměrně častá. Pak mimo rolování na klasickém válci přidávám i cílené válení postiženého svalu menšími míčky."


Je u tebe TriggerPoint spíše součástí rozcvičení, aktivace před tréninkem nebo spíš po něm jako součást uvolňovacích technik nebo ve dnech bez zátěže tedy jestli takové nějaké máš?
"Dnů úplně bez zátěže moc nemám. Snad jen když cestuji. Jinak mi dělá lépe udržovat tělo stále v chodu. Intenzity a objem samozřejmě variuji velmi podle potřeby a možností. Nejčastěji uvolňuji večer před spaním - téměř denně, ať už to byl lehčí regenerační den nebo těžký závod."



Práce s fasciemi se díky novým výzkumům stává čím dál víc důležitější součástí různých metod. Pro tebe samotného je to pojem nový nebo jsi se s tím už setkal?
"Setkal jsem se s tím už mnohokrát a v různých podobách. Právě rolování je ale ze všech metod nejdostupnější a nejlevnější.


Jak je vůbec tato terapie rozšířená v triatlonu?
"Čím dál více. Když někam na závody náhodou přiletím bez vlastního TriggerPoint válce, vždy je od koho si půjčit…"


Co by jsi doporučil nebo čím by jsi inspiroval zájemce o TriggerPoint techniky?
"Vyzkoušejte a udělejte si vlastní názor."



Děkujeme za rozhovor.