Techniky zádrže dechu zvyšují antioxidační ochranu

05.11.2019

Pokračování 1. části, kterou si můžete přečíst: http://movelabmagazine.cz/magazin-Proti-volnym-radikalum-zadrzujte-dech-a-navysujte-bolt-skore

Přes třicet let výzkumu zkoumalo faktory, které snižují oxidativní stres vyvolaný cvičením. Brali přitom v potaz rozdílné druhy aktivit, délku trvání, intenzitu a schopnosti daného jedince. Správná dávka fyzického tréninku se bude pochopitelně lišit člověk od člověka, v závislosti na fyzické kondici a tréninkových návycích, ovšem výsledky celé řady studií ukazují, že následkům oxidativního stresu se nejlépe vyhneme pomocí pravidelného cvičení, spojeným s tréninkem zádrží dechu.

Naše tělo je velmi dobré v adaptaci na konzistentní fyzickou aktivitu, ovšem nedokáže vždy reagovat dostatečně rychle, aby se ochránilo před náhlým nárůstem volných radikálů produkovaných nepravidelným tréninkem o vysoké intenzitě. Trénink několikrát týdně se střední, pohodlnou intenzitou, ze které se dokážete snadno zotavit, je nejlepší způsob pro zvýšení přirozené schopnosti těla bránit se před oxidativním stresem. Pokud tedy patříte mezi lidi, kteří přes týden prakticky necvičí a o víkendu se účastní velmi intenzivních fyzických aktivit, vaše snaha možná povede k větším škodám než užitku.

Oxygen Advantage: The Body Oxygen Level Test (BOLT)
http://movelabmagazine.cz/magazin-Oxygen-advantage-the-body-oxygen-level-test

Náročnější formy tréninku mohou také poskytnout adekvátní ochranu před oxidativním stresem za předpokladu, že intenzitu a dobu trvání navyšujeme postupně. Profesionální sportovec, který se připravuje na blížící se soutěž, si bude muset dopřát dostatečně dlouhou dobu pro zvýšení schopnosti svého těla odolávat oxidativnímu stresu. Studie ukazují, že profesionální sportovci jsou schopní vypořádat se s oxidativním stresem vyvolaným intenzivním tréninkem a soutěží, pokud předtím absolvovali správný druh přípravy. Ve skutečnosti malé množství oxidativního stresu může být i přínosem pro tělo a posílit obranu proti oxidaci.

!!! V prosinci letošního roku (6. - 8. 12.) pořádáme v Praze první certifikační školení OXYGEN ADVANTAGE.
OXYGEN ADVANTAGE - 3 DAYS INSTRUCTOR TRAINING

Nenechte si ujít tuto akci. Více info: http://www.movelabinstitute.com

Ačkoli dýchání se přirozeně během cvičení zrychluje, jedinci, kteří mají nízké BOLT skóre dýchají více ztěžka než je normální, čímž vytváří ještě větší množství volných radikálů, vzhledem k tempu jejich fyzické práce. Vyšší BOLT skóre naopak odpovídá nižšímu dechovému objemu, produkci menšího množství volných radikálů, nižšímu riziku poškození svalů, zranění, únavy a předčasného stárnutí, a možná i delšímu životu. Techniky zádrže dechu nabízejí jednoduchý a efektivní způsob, jak zvýšit antioxidační ochranu sportovců, kteří intenzivně cvičí, který se dá snadno začlenit do pravidelného tréninku.

ZDROJ: Kniha The Oxygen Advantage, Patrick McKeown.
Přeložil: Roman Kladivo