Oxygen Advantage: The Body Oxygen Level Test (BOLT)

16.10.2019

Už v roce 1975 si vědci všimli, že délka pohodlného zadržení dechu může sloužit jako jednoduchý test pro určení relativního dechového objemu během odpočinku a dušnosti během cvičení. The body oxygen level test (BOLT) je velmi užitečný a přesný nástroj pro určení tohoto relativního dechového objemu. BOLT je jednoduchý a bezpečný. Nezahrnuje žádné sofistikované vybavení a může být použit prakticky kdykoliv. BOLT se liší od ostatních testů zadržení dechu, protože reprezentuje dobu do první jednoznačné potřeby se nadechnout. Zadržení dechu do doby, než cítíte první přirozenou potřebu se nadechnout, poskytuje užitečné informace ohledně toho, jak brzo se objeví první pocity dušnosti, stejně jako možnost dušnost zhodnotit. Jiné testy zadržení dechu se obvykle soustředí na maximální dobu, po kterou dech dokážete zadržet. Toto měření však nebývá objektivní, protože může být ovlivněno silou vůle a odhodláním.

Sportovci mají často obrovské množství vůle a odhodlání, takže bez pochyby se někteří z nás pokusí změřit si BOLT skóre tak, že zadrží dech jak dlouho to bude jen možné. Ovšem pokud to myslíte vážně se zvýšením efektivity svého dýchání a VO2 max za použití cviků pro zadržení dechu z téhle knihy, důrazně vás žádám, abyste následovali instrukce přesně a své BOLT skóre si tak změřili přesně. Tím, že zadržíte dech pouze do doby, než ucítíte první jasnou potřebu se nadechnout.
 

!!! V prosinci letošního roku (6. - 8. 12.) pořádáme v Praze první certifikační školení OXYGEN ADVANTAGE.

Nenechte si ujít tuto akci. Více info: http://www.movelabinstitute.com
 

Ve zkratce, čím nižší je BOLT skóre, tím vyšší je objem dýchaného vzduchu a tím větší dušnost budete zažívat během tréninku.

Pro získání přesných výsledků je vhodné odpočívat alespoň 10 minut předtím, než si BOLT skóre změříte. Přečtěte si pozorně instrukce a mějte po ruce stopky. Své BOLT skóre si teď můžete změřit tak, že:

  1. Se normálně nadechnete nosem a normálně se nosem zase vydechnete.

  2. Zacpete si nos prsty, abyste zabránili průniku vzduchu do plic.

  3. Stopujte si počet vteřin než ucítíte první jasnou potřebu se nadechnout. To může zahrnovat potřebu polknout nebo stáhnutí dýchacích cest. Můžete také pocítit první nevolní kontrakce dechových svalů v oblasti břicha nebo krku, čímž vám tělo dává signál k tomu, abyste začali opět dýchat (pamatujte si, že BOLT skóre neměří dobu, po kterou dokážete zadržet dech, ale pouze dobu, za kterou vaše tělo začne reagovat na nedostatek vzduchu).

  4. Uvolněte nos, zastavte stopky a nadechněte se nosem. Nádech na konci zádrže dechu by měl být klidný.

  5. Vraťte se k normálnímu dýchání


Při měření svého BOLT skóre si prosím dávejte pozor na tyto důležité body:

ZDROJ: Kniha The Oxygen Advantage, Patrick McKeown.
Přeložil: Roman Kladivo


OXYGEN ADVANTAGE - 3 DAYS INSTRUCTOR TRAINING
6. - 8.12. 2019, Prague

Více info: http://www.movelabinstitute.com