Osm fascinujících faktů o fasciích

14.05.2019

(1. ČÁST)

Co potřebujete vědět o tréninku myofasciálních linií? Fascie si právě teď užívají světla reflektorů fitness průmyslu jako jedno z jeho nejžhavějších témat aktuálních konferencí, workshopů a publikací. Ovšem až se všechen ten prach usadí, budou se fitness profesionálové dál zmateně škrábat na hlavě a říkat si, „Okay, skvěle, jsou důležité, ale co já s nimi mám dělat?“

Vynikající místo, kde začít jsou knihy Thomase Myerse, jehož článek publikovaný v březnu 2011 v IDEA Fitness Journal nazvaný 'Fascial Fitness: Training in the Neuromyofascial Web' poskytnul fitness profesionálům arzenál výzkumu a nápadů, jak trénovat fasciální sítě. Pokud vás to naláká na další studium, podívejte se na Meyersovu knihu z roku 2001 'Anatomy Trains: Myofascial meridians for Manual and Povement Terapists' (Churchill Livingstone, 2001), která nabízí unikátní perspektivu na vnitřní uspořádání těla a zažehla výzkum v oblasti fascií (nebo pojivové tkáně) a pohled na roli v lidském pohybu a funkci.

Tento článek nabízí osm základních faktů ohledně fascií a fitness.

1. Myofascie je 3D Matrix

Fascie vytváří celotělovou úplnou, trojrozměrnou síť strukturální opory kolem našich orgánů, svalů, kloubů, kostí a nervových vláken. Toto mnoha-směrné multidimenzionální fasciální uspořádání nám také umožňuje pohybovat se do více směrů (Myers, 2001; Huijing, 2003; Stecco 2009).

2. Fascie přenáší sílu

Viděli jste někdy parkuristu, jak skáče z dvou nebo třípodlažní budovy, udělá kotoul a plynule přejde do běhu? Jak je možné, že jejich klouby neexplodují ze síly, která na ně působí při dopadu?

Odpovědí je, že vnitřní síly (ze svalů) a vnější síly (gravitace a reakční síla země) jsou přenášeny a rozptýleny v těle prostřednictvím fasciální sítě (pokud ta síla není příliš velká). Fascie pomáhají s prevencí nebo minimalizací lokálního stresu v konkrétním svalu, kloubu nebo kosti a pomáhá využít hybnost vytvořenou působícími silami zejména pomocí svých viskoelastických vlastností. Tím také chrání integritu těla, zatímco minimalizuje množství paliva potřebného k pohybu.
 

! FASCIE jsou součástí řady školení a workshopů, které pořádáme. Více na našem webu http://movelabinstitute.com/ !
 

Myofasciální linie popsané v Anatomy Trains nám dávají jasnější obrázek toho, jak fascie minimalizují stres a sílu působící na tělo v závislosti na směru a působení síly (Myers, 2001; Huijing, 2003; Sandercook a Maas, 2009).

3. Opakování je dobré a špatné

Davisův zákon říká, že měkké tkáně - konkrétně fascie - sami sebe remodelují (stávají se tužší a hustší) podél linií působícího stresu (Clar, Lucett a Corn, 2008). To může představovat krátkodobý benefit, ovšem zároveň to může vést k dlouhodobým následkům. Když procvičujeme opakovaně nějaký pohyb, naše měkké tkáně se uzpůsobí ve směru žádaného pohybu, takže zesílí a zlepší svou schopnost pracovat se silami v konkrétním směru. Z dlouhodobého hlediska toto opakování může udělat fascie tužší podél linií stresu, ale slabší v jiných směrech, což vede ke zvýšení rizika natržení fasciální tkáně nebo nedostatečné mobility v kloubech, které obklopují, pokud s nimi chceme hýbat v jiném směru. To samé můžeme říct i o opakovaném nehýbání se jako je sezení nebo stání po dlouhou dobu v průběhu dní, měsíců a let.

4. Fascie se mohou uzdravit a hypertrfovat

Studie z roku 1995 ukázala, že mechanický stres (cvičení) dokáže vyvolat hypertrofii vazů, formy fascií (Fukuyama a kol. 1995). Nové studie ukazují, že fasciální systém má schopnost léčit sám sebe v případě poškození. Jedna taková studie ukázala, že někteří lidé s přetrženým předním křížovým vazem se vrátili k plné funkci, aniž by absolvovali operaci a jejich křížový vaz se zcela uzdravil (Matias a kol. 2011). Jak získáváme nové poznatky, můžeme nacházet nové druhy rehabilitačních technik - stejně jako měnit názor na to, co je ideální forma některých cviků.

POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ.


! FASCIE jsou součástí řady školení a workshopů, které pořádáme. Více na našem webu http://movelabinstitute.com/ !


Odkazy:
- Alfonse, M.T., et al. 2010. Clinical, biomechanical and physiological translational interpretations of human resting myofascial tone or tension. International Journal of Therapeutic Massage and Bodywork, 3 (4), 16–28.
- Clark, M.A., Lucett, S.C., & Corn, R.J. 2008. NASM Essentials of Personal Fitness Training (3rd ed.). Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
- Fukuyama, S., et al. 1995. The effect of mechanical stress on hypertrophy of the lumbar ligamentum flavum. Journal of Spinal Disorders, 8 (2), 126–30.
- Huijing, P.A. 2003. Muscular force transmission necessitates a multilevel integrative approach to the analysis of function of skeletal muscle. Exercise and Sports Sciences Review, 31 (4), 167–75.
- Lowe, J. 1989. Myofascial genesis of unpleasant thoughts and emotions. Digest of Chiropractic Economics, 31 (5), 78–81.
- Matias, C.-P., et al. 2011. Spontaneous healing in complete ACL ruptures: A clinical and MRI study. Clinical Orthopaedics and Related Research, doi: 10.1007/s1199-011-1933-8.
- Myers, T.W. 2001. Anatomy Trains: Myofascial Meridians for Manual and Movement Therapists. New York: Churchill Livingstone.
- Myers, T.W. 2011. Fascial fitness: Training in the neuromyofascial web. IDEA Fitness Journal, 8(4), 36–43.
- Sandercock, T.G., & Maas, H. 2009. Force summation between muscles: Are muscles independent actuators? Medicine & Science in Sports & Exercise, 41 (1), 184–190.
- Schleip R., et al. 2005. Active fascial contractility: Fascia may be able to contract in a smooth muscle-like manner and thereby influence musculoskeletal dynamics. Medical Hypothesis, 65(2), 273–77.
- Shultz, R.L. & Feitis, R. 1996. The Endless Web: Fascial Anatomy and Physical Reality (pp. 46–50). Berkeley, CA: North Atlantic Books.
- Stecco, C., et al. 2009. Mechanics of crural fascia: From anatomy to constitutive modelling. Surgical and Radiologic Anatomy, 31 ( 7), 523–29.

Autor: Derrick Price, MS
Publikováno: 19.4. 2017
Zdroj: http://erikamaxie.weebly.com/blog/eight-fascinating-facts-about-fascia-by-derrick-price-ms?fbclid=IwAR3g4X1B6wayqt0C2JY6pNYKLiw3LQUnRYBmX4wrdHV7sgpJEnYxU8cd1EE
Přeložil: Roman Kladivo