Jak vnímání chodidel zlepšuje přenos hmotnosti a výbušnou sílu v golfu

12.01.2021

To, že je přenos hmotnosti nezbytný pro optimalizaci síly golfového švihu, je dobře známý fakt. A vzhledem k tomu, že chodidla jsou jedinou spojnicí mezi tělem a zemí, je tento přenos hmotnosti silně závislý na rozložení váhy na chodidlech a schopnosti toto rozložení vnímat.
 

Smyslová stránka funkcí chodidla

Lidské chodidlo je fascinující struktura skládající se z 26 kostí, 33 kloubů a více než stovky svalů, vazů a šlach. Chodidlu je často věnovaná pozornost pro jeho biomechanickou a kinematickou úlohu ve sportovním výkonu, ovšem existuje aspekt funkcí chodidla, kterému je obvykle věnována nedostatečná pozornost a to navzdory tomu, že je z nich pravděpodobně nejdůležitější. A tím je smyslový aspekt lidského.

Kůže na spodní straně chodidla je napěchovaná speciálními nervovými zakončeními, kterým se říká mechanoreceptory nebo hmatové nervy. Tyto nervy používáme k pozorování půdy, vnímají totiž dopadové síly a změny v našem těžišti. Jakmile dojde k jejich stimulaci, tyto smyslové nervy začnou komunikovat s mozkem skrze somatosenzorický systém, čímž vykreslí obrázek chodidla a jeho okolí.


Vnímání chodidla a výkon

Čím lépe dokážeme vnímat naše chodidla a tělo jako celek, tím rychleji a efektivněji dokážeme zkoordinovat naše pohyby. Pokud tento poznatek aplikujeme na golf, zjistíme, že zlepšení naší schopnosti uvědomění si vlastních chodidel pomocí jejich stimulace, může vést k přesnějšímu vnímání distribuce váhy během jednotlivých fází odpalu.

Toto jsou naše čtyři nejúčinnější metody pro zlepšení vnímání chodidel – od země nahoru:


1. Bosonohý trénink

Pohybová příprava naboso a smyslová stimulace předtím, než si obujete boty na golf, je skvělý způsob, jak připravit své tělo na výkon. Z toho důvodu zakladatelka Naboso, Dr. Emily Splichal, říká: „Nejdříve naboso a až poté boty“.

Pouhých pět minut bosonohé přípravy může probudit jinak spící nervová zakončení v chodidlech. Představte si to jako světelné vypínače, pomocí kterých v zásadě ladíte svůj nervový systém a propojujete tělo efektivnějším způsobem.

Doporučené povrchy zahrnují: tvrdou dřevěnou podlahu, NABOSO ® Standing Mat, Boditrak Force Place with Naboso® Top Cover, vibrační platformu nebo travnatý povrch.
 

2. Tvrdší rozhraní boty

Toto je důležité, proto čtěte pozorně. Když mluvím o tvrdém rozhraní bot, tak mám na mysli vnímanou tvrdost kontaktu mezi botou a chodidlem. Čím tvrdší vnitřek boty je, tím větší množství smyslových vjemů z ní získáte.

Vynikající analogii poskytují boty na CrossFit nebo olympijské vzpírání. Tyto sporty vyžadují velmi přesné vnímání chodidla a země pod ním pro správné generování výbušné síly. Čím měkčí bude vložka, tím více bude bota vycpaná, respektive čím měkčí bude rozhraní mezi botou a chodidlem, tím méně přesné bude vaše vnímání chodidla.

Stále zmatení?

Minimalistické boty, které se nyní nesou na vlně popularity optimalizují funkcí chodidla a zlepšují schopnost vnímat vlastní chodidlo díky tomu, že jsou technicky vzato „tvrdší“ v porovnání s vycpanými botami. Ukázalo se, že minimalistické boty, které jsou bohatší na smyslové vjemy, dokáží posílit vnitřní svaly chodidel.


3. Smyslové vložky

Všechny boty, dokonce i ty minimalistické, blokují důležité smyslové informace mezi chodidlem a zemí. Tím, že přidáte do boty smyslovou stimulaci, můžete napodobit vjemy, které chodidlo získává a aktivaci mozku, ke které dochází, když jste bosí.

NABOSO® vložky s minimálním profilem jsou nebiomechanické, texturované vložky, které nabízejí inovativní způsob, jak navýšit schopnost vnímat vlastní chodidlo navzdory botám, které nosíte. Vnímejte texturu své vložky, když přenášíte váhu z paty k palci a zlepšete přesnost své schopnosti rozložit váhu.
 

4. Uvolnění Trigger pointů

Tento poslední bod je můj nejoblíbenější. Pouhých pět minut válcování nebo uvolňování, aktovace  chodidla pomocí masážního míčku, dokáže výrazně zvýšit vaši schopnost uvědomovat si svá chodidla. Osobně doporučuji zařazení tohoto uvolnění do vaší pohybové přípravy předtím, než začnete stimulaci bosého chodidla navrhovanou v bodu #1. Pokud chcete vidět skvělé techniky pro toto uvolnění, prosím klikněte na následující odkaz:
https://youtu.be/zyrKgFwsppI

Jakmile začnete zařazovat výše uvedená doporučení, pamatujte si, že schopnost uvědomovat si vlastní chodidlo je dovednost, která vyžaduje každodenní trénink za účelem zlepšení vnímání jemných změn v rozložení váhy.

Chcete svůj trénink posunout ještě dál? Cílené posilující cviky pro chodidlo, jako je třeba short foot a trénink spojení mezi chodidlem a středem těla, dokáží zlepšit vaši výbušnost ještě víc!

Pokud se chcete dozvědět víc o bosonohé vědě a tréninku od země nahoru, prosím navštivte: www.ebfaglobal.com


Autor: Dr. Emily Splichal

Publikováno: 23. 9. 2020

Zdroj: https://eu.naboso.com/blogs/the-barefoot-advantage/how-foot-awareness-enhances-weight-shift-and-power-in-golf

Přeložil: Roman Kladivo