Foam Rolling + Vibrace: Jak tato kombinace pomáhá svalům se zotavením?

03.07.2018

V průběhu posledních pěti let upoutal foam rolling pozornost mnoha vědců, výzkumníků a obchodníků. Stovky studií prokázaly, že foam rolling může zlepšit váš rozsah pohybu, flexibilitu a sportovní výkon spolu se snížením svalové únavy, bolesti a času potřebného pro zotavení. Ačkoli kořeny této metody sahají do oblasti terapie, kde měl za úkol pomáhat terapeutům s rehabilitací, foam rolling se postupně vypracoval až k nástroji, který každodenně užívá i běžná populace ke zlepšení kvality svého pohybu a života celkově.

Vedle rolování jsou vibrace dalším ověřeným nástrojem používaným ve světě rehabilitace a terapie. Používání vibrací začalo zhruba před padesáti lety a od té doby byla tato technologie značně zjednodušena a zdokonalena. Vibrace prokázaly schopnost zlepšit flexibilitu, sílu a výkon, zatímco snižují bolest ze zranění a únavu z intenzivního tréninku.

"Ve skutečnosti výzkumy ukazují, že pasivní vibrace snižují bolest až u 70% pacientů trpících jak akutními tak chronickými bolestmi pohybového aparátu." (Lundeberg, 1984)


Fungování vibrací je postaveno na snížení frekvence bolestivých signálů vysílaných zraněnou oblastí do nervového systému. Vibrace se obvykle používají jedním ze dvou způsobů: 1) celotělní vibrace vytvářené vibrační platformou nebo 2) vibrace tvořené příručním zařízením, aplikované přímo na cílové svaly. Optimální frekvence, pro dosažení těchto výsledků je mezi 20-50 Hz a musí být udržována v rozsahu 20 sekund až několika minut.

Jakožto lídr v oblasti foam rollingu je TriggerPoint oddaný inovacím a zvyšování kvality pomocí designování efektivních produktů a vzdělávacích programů, které zlepšují kvalitu lidského života a pohybu. Náš nejnovější a nejpokročilejší foam roller, GRID VIBE kombinuje náš patentovaný design válce GRID, který pomáhá nasměrovat během válcování do svalů potřebné živiny, s vibrační technologií. GRID VIBE umožňuje aplikovat vibrace přímo na svalové skupiny zatímco zajišťuje všechny výhody komprese a myofasciálního uvolnění. GRID VIBE dosahuje optimálních výsledků pomocí přesné kalibrace vibrací, která je nastavena na ideální frekvenci 33 Hz. Tato frekvence pomáhá s okamžitým zmenšením bolesti způsobené zraněním i citlivými body ztuhlého svalu. Když uživatel aplikuje kompresi pomocí váhy svého těla, vibrace sníží bolestivé signály vysílané nervovému systému. To dává uživatelům možnost rolovat mnohem déle díky menšímu pocitu bolesti a tím výrazně zvýšit efekt celého procesu v porovnání s nevibračním válcem.

Výzkumy v oblasti vibračních foam rollerů stále probíhají. Na základě nedávno provedené (a zatím nepublikované studie) můžeme říct, že GRID VIBE dokáže mírnit bolest mnohem efektivněji než nevibrační roller. Foam rolling obecně je velmi efektivní nástroj pro zlepšení rozsahu pohybu a flexibility, ovšem z hlediska okamžité redukce bolesti, GRID VIBE jasně vyčnívá jakožto efektivnější varianta v porovnání s nevibračními rollery.

Reference:
- Cheatham, S.W., Kolber, M.J., Cain, M. & Lee, M. (2015). The effects of self-myofascial release using a foam roll or roller massager on joint range of motion, muscle recovery, and performance: A systematic review. The International Journal of Sports Physical Therapy, 10(6), 827-838.
- Koeda, T., Ando, T., Inoue, T., Kamisaka, K., Tsukamoto, S., & Torikawa, T. (2003). A trial to evaluate experimentally induced delayed onset muscle soreness and its modulation by vibration. Environmental Medicine: Annual Report of the Research Institute of Environmental Medicine, 47, 22-25.
- Lundeberg, T., Nordemar, R., & Ottoson, D. (1984). Pain alleviation by vibratory stimulation. Pain, 20(1), 25-44.
- Pinto, N.S., Monteiro, M.B., Arthur, A.P., Paiva, D.N., Meyer, P.F., … Bernardo-Filho, M. (2011). Effectiveness of a protocol involving acute whole-body vibration exercises in an adult and healthy individual with delayed onset muscle soreness observed after running: A case report. Journal of Medicine and Medical Sciences, 2(1), 612-617.
- Slatkovska, L., Alibhai, S.M., & Beyene, J. (2010). Effect of whole-body vibration on BMD: A systematic review and meta-analysis. Osteoporosis International, 21(12), 1969-1980.
- Vegar, Z., & Imtiyaz, S. (2014). Vibration therapy in management of delayed onset muscle soreness (DOMS). Journal of Clinical and Diagnostic Research, 8(6), LE01-LE04.

AUTOR: TriggerPoint
17. 6. 2017
ZDROJ: http://www.tptherapy.com/blog/foam-rolling-vibration-how-does-it-help-your-muscle-recovery/
Přeložil: Roman Kladivo.