Foam Rolling: Válec a uvolnění pro všechny

26.06.2018

Foam rolling - můžete se s ním v současnosti setkat prakticky všude - od fitness centra přes ordinaci fyzioterapeuta až po sportovní události. Napadlo vás ale někdy vzhledem k rozmanitosti jejich nabídky, zeptat se, pro koho je foam rolling vlastně určený a jaký typ je ten nejlepší právě pro vás? Možná si myslíte vzhledem k tomu, že jste je mohli zahlédnout na střídačce v NBA, že slouží pouze pro potřeby profesionálních sportovců. Nebo pokud jste ho zahlédli u svého fyzioterapeuta tak si myslíte, že slouží pouze k léčbě zranění. Pokud si to skutečně myslíte nejste sami. Tyto domněnky jsou totiž velmi časté a stejně tak pravdivé jako nepravdivé. Foam rolling pomáhá elitním sportovcům zlepšit mobilitu a pohybové schopnosti, ale zároveň pomáhá zvýšit rozsah pohybu a nepohodlí u běžné populace s klasickými problémy jako je bolest beder a nedostatečná flexibilita kyčelních flexorů.

Ve své podstatě - Foam Rolling je technika pro vlastní myofasciální uvolnění, která prokázala, že dokáže zlepšit rozsah pohybu, flexibilitu, cirkulaci a celkovou kvalitu pohybu u širokého spektra uživatelů. Takže jak ji můžete zařadit do vašeho vlastního programu? Pokud se připravujete na trénink nebo soutěž, měl by být foam roller součástí vaší dynamické rozcvičky, do které přidáte 5-10 minut válcování pro zlepšení pohybu, uvolnění tkání a přípravu pojivové tkáně na blížící se navýšení zátěže. Těm z vás, kteří se v současnosti zotavují ze zranění může foam rolling pomoci s uvolněním adheze a zjizvené tkáně, která může být příčinou dysfunkce nebo následkem zranění. V obou případech by pak měl uživatel použít pomalé a systematické válcování celého cílového svalu.

GRID VIBE na našem eshopu: http://www.tptherapy.cz/eshop-GRID-VIBE-foam-roller

Spolu s nárůstem popularity přišla pokročilejší technologie včetně nejnovějšího vylepšení v podobě vibrací. Vibrace jsou součástí péče o tělo již mnoho let. Například maséři používají tapotement (rychlé poklepávání rukama) spolu s jednoduchým protřepáním masírované tkáně. Ačkoliv každá z těchto technik používá trošku jiný mechanismus, obě pracují tak, že stimulují určité receptory ve tkáních, které následně pozmění vnímání nervového systému. V případě foam rolleru jsou vibrace generovány rychle rotujícím závažím. Jak toto závaží rotuje, přenáší svou energii na válec, což v něm vyvolá oscilaci. Jakmile jej pak použijeme pro válcování, tlak tkání proti vibrujícímu válci způsobí rychlou oscilaci tkání, která aktivuje příslušné receptory a zvýší/ může zvýšit poznamka redakce/  tak účinek válce. Ve skutečnosti Cheatham, Stull a Kolber (2017) zjistili, že vibrační válec dokáže snížit vnímanou bolest v porovnání s nevibračním foam rollerem. To má zásadní význam pro všechny jeho uživatele hned ze dvou důvodů: a) menší bolest znamená delší čas strávený na válci (správná doba je mezi 90 a 120 vteřinami) a za b) méně intenzivní válcování dokáže okamžitě odstranit nepohodlí působené unavenými svaly nebo lehkým poraněním.

 

Ať už se rozhodnete k myofasciálnímu uvolnění používat jakoukoli technologii, pravděpodobně najdete něco, co vám bude vyhovovat. Způsob, jakým se cítí naše svaly a pojivové tkáně, může výrazně ovlivnit, jak se budeme cítit celkově. Sobota může znamenat maraton nebo piknik v parku s rodinou a přáteli. V obou dvou případech však může pár minut na začátku a na konci dne strávených s vaším oblíbeným válcem zvýšit úroveň vašeho pohodlí, což povede ke dni naplněnému kvalitnějším pohybem.

Inspiraci jakým způsobem postupovat , můžete získat na našich školení: http://www.tptherapy.cz/skoleni

Reference:

1) Cheatham, S.W., Stull, K.R., & Kolber, M.J. (2017) Comparison of a vibrating foam roller and a non-vibrating foam roller intervention on knee range of motion and pressure pain treshold: A randomized controlled trial. Journal of Sports Rehabilitation. http://dx.doi.org/10.1123/jsr.2017-0164

2) McKechnie, G. J., Young, W. B., & Behm, D. G. (2007). Acute effects of two massage techniques on ankle joint flexibility and power of the plantar flexors. Journal of Sports Science & Medicine, 6(4), 498-504.

Autor: TriggerPoint
Odkaz na původní článek: http://www.tptherapy.com/blog/foam-rolling-a-roller-and-a-release-for-every-body/
Přeložil: Roman Kladivo