Fasciální účinnost

10.07.2019

Pamatuji si, jak jsem chodila jako dítě. Nebylo zvykem říct, že jsem unavená. Bylo zvykem dokončit cíl expedice.
- Katharine Hepburn

Vzhledem k roli, kterou fascie hrají při chůzi, nám nezbývá nic jiného, než změnit způsob, jakým nahlížíme na svaly. Stará představa pohybu prostřednictvím excentrické, koncentrické a občasné isometrické kontrakce jednoduše neodpovídá způsobu, jakým tělo při mnoha činnostech funguje. Svaly pracují jako systém pro úpravu tuhosti. Stejně jako instruktor Pilates mění pružiny na reformeru tak, aby odpovídaly klientovy nebo cviku, upravuje i neuromyofasciální systém pružiny tak, aby odpovídaly silám, které působí na tkáně. Jedná se o neustálou početní úlohu, které ještě stále plně nerozumíme.

Jak už jsme probírali výše, tělo potřebuje něco, co by ho drželo dohromady. Jedná se totiž v podstatě o pytel kostí, který kvůli jejich kluzkým koncům potřebuje dodatečnou podporu od okolních tkání. Klouby, spojení mezi jednotlivými kostmi, se skládají, ohýbají, rotují nebo natahují v předvídatelných směrech. Díky tomu jsou schopny směrovat síly v těle (když dojde ke kontrakci kvadricepsu, síla je přenášena skrze patelu na koleno, které propíná). Ovšem když se podíváme na interakci mezi tělem a zemí, zjistíme, že tento vztah je obrácený (je to právě ohnutí kolene při dopadu, co vysílá sílu ke kvadricepsu a nutí jej ke kontrakci).

Tato obrácená funkce je důležitá. Když se podíváme na pohyb, který zahrnuje nějakou formu dopadu na povrch, je to právě onen usměrňující efekt kloubu, co vytváří pohyb - ne svaly. Klouby jsou jako suchá koryta řeky, která směřují vodu zemí cestou nejmenšího odporu. Jakýkoli pohyb, který vytváří na těle normální dopad, jako je třeba došlap na patu, vyžaduje zpomalení hybnosti (a já nastíním mnoho způsobů, jak k tomu dochází v další kapitole, kde budeme sledovat funkci hlavních kloubů zapojujících se do chůze).

ŠKOLENÍ BORN TO WALK - Walking Lines
16. - 18. 10. 2020 
Více informací: http://movelabinstitute.com/

Využití konvenční excentrické/koncentrické svalové akce pro každý krok by vyžadovalo příliš mnoho zdrojů. Tělo by muselo neustále spojovat a rozpojovat aktinová a myosinová vlákna svalů. Efekt tohoto svalového pohybu můžeme často cítit, když jdeme na procházku, která zahrnuje mnoho zastávek, jako je třeba návštěva muzea nebo nákup s našimi nejbližšími v sobotu odpoledne. Neustálý přechod mezi stojem a chůzí vyžaduje mnohem více svalového úsilí a je proto namáhavější než dlouhá procházka ve stabilním tempu, která umožňuje aktivaci jiných, mnohem efektivnějších mechanismů.

KNIHU BORN TO WALK máme v naší nabídce: http://www.tptherapy.cz/eshop-Born-to-walk

U opakovaných pohybů jako je chůze, probíhá nastavování našich vnitřních pružin podvědomě. Očividně i mícha se jen výjimečně zapojuje do kontroly těchto pohybů (jedná se o lokální vztah mezi mechanoreceptory ve fasciální tkání a okolními 'usměrňovači' aktivních svalů. Nalezením nejefektivnější úrovně tuhosti dokáže tělo maximalizovat využití elastického zpětného rázu a minimalizovat metabolickou cenu.

ZDROJ: Úryvek z knihy James Earls - Born to Walk.
Přeložil: Roman Kladivo