Běžné příčiny bolestí klenby a prevence pomocí posílení chodidla (2.)

25.06.2019

1. ČÁST: http://movelabmagazine.cz/magazin-Bezne-priciny-bolesti-klenby

Další problémy, které mohou způsobovat bolesti klenby

Kromě bolestí paty (plantar fasciitis) a plochého chodidla může bolest klenby vyvolat i celá řada dalších stavů, zde máte několik příkladů:
· Periferní neuropatie: pokud nervy ve vaší noze nefungují správně z důvodu komprese, zranění nebo nějaké jiné příčiny, můžete cítit ostrou bolest nebo pálení v oblasti nožní klenby.
· Svalová křeč: zejména pokud cvičíte, můžete zažít svalovou křeč, která může mít celou řadu příčin od dehydratace až po zranění.
· Osteoartróza: tato nemoc obvykle postihuje kloub palce u nohy, ovšem zasáhnout může také klenbu chodidla. Osteoartróza je obvyklá zejména u starších lidí.
· Vředy: mnoho nemocí (lupus, diabetes a revmatická artritida) může způsobovat vředy na chodidle, které se špatně hojí a mohou tak vést k bolesti klenby.
· Zlomenina z přetížení: chodidlo si můžete poranit i opakovaným přetěžováním například ve formě nadměrného cvičení. Bolest klenby ze zlomeniny se obvykle zhoršuje s narůstající aktivitou.
· Vymknutí vazů: K tomuto stavu dochází, když se vazy chodidla zkroutí nebo natáhnou abnormálním způsobem z důvodu neobvyklého pohybu. To může vyvolat zánět těchto vazů.

Jak vidíte, bolest klenby může mít celou řadu příčin, takže pro vás může být obtížné identifikovat tu vaši. Dokonce i když se vám to podaří, je nezbytné vyhledat lékařského profesionála za účelem obdržení přesné diagnózy.


Obvyklé metody léčby bolestí klenby

Pokud vás bolí spodní polovina chodidla na konci náročného dne nebo jste si všimli nepříjemných pocitů v oblasti nožní klenby po cvičení, mohlo by vám pomoci několik jednoduchých strategií pro zvládání bolestí klenby: swiss replica watches
· Odpočinek – jako prevence dalšího poškození.
· Ledování – k omezení zánětu (bolesti a otoku).
· Používejte boty s dobrou oporou klenby – k omezení stresu na klenbu.
· Používejte texturované vložky do bot – k minimalizaci bolesti a zánětu.
· Zvažte protizánětlivé léky (jako je například ibuprofen) – ke zmírnění bolesti a zánětu.

Často je nejmoudřejší řešení vyhledat lékařskou péči. Léčba bolesti klenby závisí na její příčině. Pokud je příčina bolest paty nebo plochá noha, může vám lékař předepsat neinvazivní léčbu. V některých případech však může být chirurgický zákrok jediné možné řešení. Nejlepší řešení bolesti klenby je proto bezpochyby kvalitní prevence.

BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level I: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL1
BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level II: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL2

Nový přístup k prevenci bolesti klenby

Existuje mnoho způsobů jak můžete předcházet bolestem klenby. Jakýkoli osobní trenér vám může říct, jak protáhnout chodidlo a lýtka, stejně jako nastavit odpočinek během tréninku. Kromě toho byste se však také měli soustředit na posílení a stimulaci nohy jako takové.

V oblasti prevence bolestí klenby existuje nový přístup, který se spoléhá na přirozené posílení chodidla a nervového systému. Tento přístup se může zdát až příliš jednoduchý na to, aby byl skutečně efektivní (texturované vložky do bot), ovšem výzkum ukazuje, že může pomáhat předcházet bolestem klenby a kromě toho nabízí ještě celou řadu dalších benefitů.

Problém s obuví

Nervy na spodní straně chodidla vysílají smyslové informace o textuře, teplotě a doteku centrálnímu nervovému systému (mozku a míše), které je používají k tomu, aby kontrolovali vaše držení těla a rovnováhu. Jednoduše řečeno - kontrolují s jejich pomocí to jak stojíte, jdete a běžíte pomocí ovlivňování reakcí vašich svalů a dynamické stability.

Naneštěstí všechny typy obuvi v nějaké míře blokují přirozenou stimulaci chodidel. Výsledkem toho je zpoždění CNS, což ovlivňuje jeho schopnost stabilizovat chodidlo, což nadále ovlivňuje náš pohyb a chůzi.

Jenže boty jsou nedílnou součástí naší společnosti. Takže co s tím?

Přivítejte Naboso Technology

Naštěstí existuje řešení, které nám umožňuje navýšit stimulaci nervových zakončení v chodidle i když máme obuté boty. Efektivní a jednoduché řešení je používat texturované vložky Naboso Technology. Pokud je vaše chodidlo v kontaktu s texturovanou vložkou, získáte lepší posturální kontrolu, zlepšení stability a snížení rizika zranění.

Když jdete nebo běžíte, přijímá vaše chodidlo informace o míře vibrací a textuře podkladu ve formě nervových stimulů. Mozek používá tuto smyslovou zpětnou vazbu k udržení dynamické rovnováhy a přípravě správné odezvy na dopadové síly pomocí kontroly svalů chodidla. V zásadě mozek potřebuje smyslovou stimulaci k tomu, aby kontroloval způsob, jakým klenba nohy dokáže absorbovat energii nárazu při chůzi nebo běhu. Z toho vyplývá, že správná stimulace plantární části chodidla je nezbytná pro posílení jeho vnitřních svalů a kontrolu pohybu.

Ovšem jak už jsem zmiňovala výše, nošení bot omezuje tuto stimulaci. Pokud nervy ve vaší noze nedostanou potřebnou smyslovou zpětnou vazbu, nebudou vaše svaly schopné reagovat správně nebo s vhodným načasováním k tomu, aby absorbovaly náraz. Důsledkem toho bude oslabení chodidla a zvýšení rizika plantární fasciitis, zlomenin z přetížení a dalších zranění, které mohou způsobit bolest nožní klenby.

Protože nemůžete neustále chodit naboso, potřebujete efektivní řešení. Jednoduché vložení texturovaných vložek do vašich každodenních tréninkových bot zajistí, že vaše nervy budou mít potřebnou stimulaci, která povede ke zlepšení celkové propriorecepce chodidel. Vložky Naboso Technology mají okamžitý pozitivní efekt na nervosvalovou soustavu.

Jak mohou texturované vložky předcházet nadměrné pronaci a bolesti klenby

Použití texturovaných vložek má další výrazný benefit s ohledem na zdraví nožní klenby. Výzkum ukázal, že navýšení smyslové simulace spodní části chodidla může předcházet nadměrné pronaci. Vzhledem k tomu, že bolest chodidla a jeho nadměrná pronace jsou propojené, můžete pomocí předcházení druhému omezit nebo dokonce předejít prvnímu. Můžete navýšit smyslovou stimulaci, kterou klenba vaší nohy přijímá pomocí vložek od Naboso Technology ve vašich každodenních botách. Takto navýšená smyslová stimulace snižuje pronaci střední části chodidla během chůze, omezuje únavu chodidla a pomáhá předcházet bolestem klenby.

Abych to shrnula - vložky Naboso Technology mají důležitou funkci při kontrole nadměrné pronace, stabilitě chodidla, pro sílu jeho svalů a pro kvalitu pohybu. Udržování správné funkce a dostatečné stimulace chodidla přitom pomáhá s prevencí a redukcí bolestí klenby.


Závěr

Nožní klenby podporují vaše chodidlo když stojíte, jdete nebo běžíte. Přenášejí váhu na svaly, kosti, vazy a šlachy, které se v daném chodidle nachází. Cokoli, co vytvoří příliš velký tlak na vaši klenbu, může způsobit její bolest. Nadměrné cvičení, stání mnoho hodin, zdravotní problémy, které způsobují nabrání na váze vedou ke zploštění nohy a přispívají k problémům s chodidly. Zlomeniny, zranění a další lékařské stavy mohou také způsobovat bolest klenby.

Občasná bolest klenby nebo pocit nepohodlí jsou běžné. V některých případech však symptomy nejdou vyléčit. Domácí pomoc v podobě odpočinku a ledování může pomoci s uvolněním bolesti. Ovšem ve většině případů budete třeba vyhledat lékařskou pomoc. Pokud bychom totiž nechali bolest klenby neléčenou, mohla by způsobit několik závažných komplikací, které mohou vést až k invaliditě. Abyste předcházeli bolestem klenby, vyhýbejte se nadměrné zátěži a noste boty s podporou klenby a texturovanými vložami, abyste se ujistili, že vaše chodidlo získává potřebnou nervovou stimulaci.

 

BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level I: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL1
BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level II: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL2

Autor: Dr. Emily Splichal
Publikováno: 8. 5. 2019
Zdroj: https://barefootstrongblog.com/2019/05/08/common-causes-of-arch-pain-prevention-with-foot-strengthening/
Přeložil: Roman Kladivo