Běžné příčiny bolestí klenby a prevence pomocí posílení chodidla

18.06.2019

Ačkoli je bolest nožní klenby běžný problém zejména u sportovců, může postihnout prakticky kohokoli, ať už milují sport nebo žijí svůj život pomalejším tempem. To protože klenba nohy musí každý den tvrdě pracovat. Absorbuje totiž náraz, když jdete nebo běžíte, stejně jako podepírá celou vaši váhu při stoji.

Většina z nás si nevšímá veškeré té tvrdé práce, kterou naše chodidla musí vykonávat, dokud nezačnou bolet. Tuto bolest může vyvolat celá řada věcí: zranění, nošení nevhodné obuvi, nadměrná chůze, nevhodný postoj a mnoho dalšího. panerai replica watches

Pokud budete vědět, jaké jsou její příčiny a symptomy, může vám to pomoct jí předcházet. Nebo pokud už trpíte bolestmi klenby, můžete se připravit na návštěvu lékaře tak, že se seznámíte s možnostmi léčby tohoto problému.

Co je to bolest klenby?

Bolest klenby je nepříjemný pocit, zánět nebo přecitlivělost nožní klenby. Tento pojem se přitom může odkazovat na jakoukoli bolest pociťovanou od začátku prstů na noze až po patu.

Abyste byli schopni identifikovat tento druh bolesti chodidla, musíte porozumět roli, kterou klenba chodidla hraje.

Klenby chodidla

Pokud jste někdy šli bosky po vlhkém písku, pravděpodobně víte, jak vypadá otisk vašeho chodidla. Otisk bosé nohy většiny dospělých má na vnitřní straně chodidla mezeru mezi patou a přední částí nohy. To je místo, kde se nachází klenby chodidla (miminka a batolata nemají klenbu - ta se u nich vyvíjí až mezi 3. až 10. rokem života).

Každé chodidlo má tři klenby: dvě podélné (vedoucí od přední části chodidla k patě) a jednu příčnou (vedoucí kolmo k podélným klenbám). Laterální podélná klenba se nachází na vnější straně chodidla a mediální na jeho vnitřní straně. Podélné klenby fungují jako pilíře pro klenbu příčnou. Každá klenba je tvořená svaly, vazy a šlachami, které společně vytváří opěrnou strukturu, která podepírá váhu celého našeho těla, když stojíme, jdeme nebo běžíme. Fungují přitom nejen jako prostředek k absorbování energie z nárazu nebo dopadu, ale také jako pružiny, které nás vymrští zpět dopředu.

Jak klenby fungují: Podélné klenby se lehce zploští, když stojíme nebo jdeme a vrátí se zase zpět do svého původního zaobleného tvaru kdykoli zvedneme nohu ze země (odstraníme zátěž). Z určitého úhlu pohledu se tak dá říct, že fungují jako tlumiče u auta.

Cokoli ovlivní pozici klenby může způsobit pocity nepohodlí a bolesti, stejně jako omezit jejich funkci. Oblast, která bývá nejčastěji bolestivá, je mediální podélná klenba, ovšem postižené mohou být klidně i zbylé dvě klenby.

BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level I: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL1
BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level II: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL2

Symptomy: Jak poznáte bolest klenby

Bolestivá chodidla mohou výrazně ztížit vaši chůzi i trénink. Bolest klenby se může projevovat s různou intenzitou od mírného nepohodlí až po ostrou nebo pálivou bolest. Její symptomy na sebe mohou brát mnoho podob, mimo jiné:

· ostrá bolest ve spodní části chodidla
· bolest ve střední částí klenby
· bolest v přední části chodidla
· bolest klenby a kotníku
· přecitlivělost jednoho bodu na klenbě
· všeobecná přecitlivělost chodidla
· nepříjemný pocit v chodidle při dlouhodobém stání
· bolest paty při běhu
· pocit, jako byste stáli na kamení
· bolest v horní části chodidla
· bolest při extenzi chodidla
· nepohodlí při flexi klenby (chodidla)

Některé typy bolesti klenby se zhoršují s pohybem, zatímco některé mohou být nejvážnější ráno po probuzení, přičemž se postupně během dne zlepšují. Pocit nepohodlí může být jen velmi lehký tak, že vám umožňuje normální chůzi, ale už ne například běh nebo jízdu na kole. Nebo může být bolest tak ostrá a intenzivní, že vás budou bolet paty jen z obyčejného stoje. Intenzita a typ bolesti klenby závisí na její příčině.

Příčiny a typy bolesti klenby

Přetížení, zranění z dopadu, některé nemoci, nadváha a slabá chodidla mohou způsobit bolest klenby. Dokonce i chůze v nevhodných botách, které klenbu nutí pracovat tvrději, než by měla, může být bolestivá. Není proto divu, že zhruba 80% lidí tvrdí, že v životě alespoň jednou zažili tento nebo podobný problém s chodidlem.

Pojďme se nyní podívat na některé z nejčastějších příčin bolesti klenby u dospělých.

Bolest paty (Plantární fasciitis)

Plantární fascie je pás tkáně, který se táhne od paty k prstům u nohou. K jejímu podráždění a zánětu dochází, pokud se fascien natáhne příliš daleko od paty. Když k tomu dojde, může se u daného jedince rozvinout plantární fasciitis. Tento stav vede k bolestivosti nejen paty, ale také nožní klenby. Můžete cítit, že je vaše chodidlo unavené nebo citlivé pod patou nebo ve středu klenby. Stejně tak může dojít k otoku paty.

Závažnost bolesti se liší od velmi jemné až po naprosto zneschopňující. Obvykle je bolest horší ráno, když vstáváte z postele. Poté po pár minutách chůze se fascie protáhne a bolest se tak zmírní. Kromě toho může k nadměrné zátěži plantární fascie vést také nošení nevhodné obuvi a nadváha.

Pokud nebudete tento stav léčit může se bolest během několika následujících měsíců zhoršit, což může vést k omezení vaší schopnosti vykonávat každodenní aktivity jako je práce a trénink. V krajních případech to může dokonce vést až k invaliditě. Po úspěšné léčbě je vhodné zaujmout některá preventivní opatření, obzvláště pokud stále ještě trvají příčiny, které vedly k rozvoji těchto potíží (více o tom později).

Flexibilní ploché chodidlo

Podle studií je plochými chodidly postiženo zhruba 23 % dospělé populace. Pokud máte plochá chodidla, tak vaše podélné klenba zkolabovaly (částečně nebo zcela), což způsobilo, že se plosky chodidel dotýkají země, než by s normální klenbou měly.

Tento stav se obvykle objevuje u dětí v pubertě a zhoršuje se s tím, jak stárnou. Existuje několik typů plochých chodidel, přičemž jeden z nejčastějších je právě flexibilní ploché chodidlo.

Jedním z jeho symptomů je nadměrná pronace. Pokud je to i váš případ, znamená to, že dáváte příliš velké množství váhy na vnitřní hranu chodidla. Vaše chodidlo je příliš natočené dovnitř a to zvyšuje napětí, kterému jsou vaše pata a klenba vystavěny. Protože je klenba až příliš plochá nedokáže správně absorbovat energii nárazu, ke kterému dochází při kroku. Výsledkem může být právě bolest nebo nepříjemné pocity v oblasti klenby. Můžete také cítit nepříjemné pocity v oblasti paty a kotníku.

Tím, jak se tělo dostává kvůli plochým chodidlům ze správné pozice, může dojít také k rozvoji bolestí nohou, kolen a kyčlí.

Co se týče příčiny flexibilního plochého chodidla neexistuje prakticky žádná shoda. Doktoři však mají několik teorií. Věří, že to může být způsobeno svalovou dysbalancí, obezitou nebo problémy se správnou polohou kloubů v chodidle. Jedná se o problém, který může být i dědičný. Mnoho lidí se narodí s plochou nohou a u celé řady lidí se tento problém vyvine až později během života. Příčiny tohoto stavu zahrnují zranění šlach a vazů, artritidu, svalovou dystrofii a některé formy neuropatie.

Pokud máte podezření, že trpíte bolestmi klenby z důvodu plochého chodidla, promluvte si se svým lékařem. Léčba vám může pomoci s úlevou od symptomů.


Dysfunkce zadní tibiální šlachy (PTTD)

PTTD může vést ke zploštění nohy z důvodu nadměrného přetěžování nebo slabosti zadní tibiální šlachy. Na rozdíl od flexibilní ploché nohy, která se může rozvinout buď v dětství nebo v dospělosti, se PTTD rozvíjí výhradně až v pozdější části života. Mnoho jednoduchých avšak opakujících se aktivit (například chůze, chůze do schodů nebo běh) mohou způsobit PTTD, jehož symptomy zahrnují bolest klenby a otok jednoho nebo obou chodidel.

Bez patřičné léčby se tento problém postupně zhoršuje a může vést dokonce i k artritidě kotníku. V prvních fázích může PTTD způsobit otok a přecitlivělost stejně jako bolest na vnitřní straně chodidla. Později se pak tato bolest může přesunout na vnitřní stranu a do oblasti kotníku.

Pokud jste si všimli, že máte příliš teplé nebo oteklé chodidlo, kontaktujte svého lékaře tak rychle, jak jen to bude možné. Brzká léčba vám může ulevit od bolesti klenby a pomoci předcházet komplikacím způsobených plochými chodidly.
 

2. ČÁST: http://movelabmagazine.cz/magazin-Bezne-priciny-bolesti-klenby-podruhe


BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level I: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL1
BAREFOOT TRAINING SPECIALIST Level II: http://www.tptherapy.cz/skoleni-BAREFOOT-TRAINING-SPECIALIST-LEVEL2

Autor: Dr. Emily Splichal
Publikováno: 8. 5. 2019
Zdroj: https://barefootstrongblog.com/2019/05/08/common-causes-of-arch-pain-prevention-with-foot-strengthening/
Přeložil: Roman Kladivo